روش های کاربردی افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

0 0 رای ها
امتیاز
  • کنکور یک آزمونی‌ست مانند تمام آزمون هایی که تا الان داشته اید و مانند آن را صدها بار چه با موفقیت و چه با شکست رد کرده اید. قرار نیست به این فکر کنید برای شرکت در کنکور باید ماه ها زندگی نکنید و فقط درس بخوانید، این خود شما هستید که ترس خود را می سازید و با این فکرهایی که به سرتان می زند از همین ابتدا خود را بی انگیزه می کنید. بدون شک رمز موفقیت در کنکور سراسری یک برنامه ریزی درست و حسابی است. امروز قرار بود کجا باشید و اکنون به جای آن بین انبوهی از کتاب ها و جزوه ها نشسته اید و همه چیز را آماده کرده اید شاید حرکت کنید و بعد از حرکت امید داشته باشید این مطالعه پیوسته باشد؟ باید بدانید موفقیت در کنکور سراسری نیاز به پشتکار و مطالعه منظم دارد.

    همه داوطلبان کنکور در تلاش هستند که بهترین شیوه ها و روش ها را برای یادگیری مواد درسی یاد بگیرند. ممکن است راه های عجیب غریبی را هم امتحان کرده باشند. خود شما هم شاید پیش از این برای درس خواندن خودتان را در کتابخانه حبس کرده باشید و حتی نتیجه هم گرفته باشید!‌ اما این بار فرق دارد، شما باید با به کارگیری روش های ثابت شده و راه های افزایش ساعت مطالعه دقیق بدون هیچ ترسی از هر آزمون و کنکوری سربلند بیرون بیایید و موفقیت در کنکور را تجربه کنید.

    تکنیک های افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

    مسیر مطالعه دروس برای کنکور باید بسیار هدفمند طی شود؛ به همین دلیل اهمیت برنامه ریزی و افزایش ساعت مطالعه در کنکور به شدت زیاد است. اغلب دانش آموزان در افزایش ساعت مطالعه خود دچار مشکل می شوند و بزرگ ترین دلیلش هم این است که نمی توانند ساعت های اتلافی خود را تشخیص دهند و با این کار حتی ساعات مفید خود را هم هدر می دهند.

    در برخی از موارد، با این که داوطلبان برنامه ریزی دقیقی داشته اند اما بازهم نمی توانند ساعت مطالعه خود را افزایش دهند. آن ها ابتدا باید دلیل های تعلل شان را یادداشت کنند و برای آن ها راه حل پیدا کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا راه های افزایش مطالعه را معرفی کنیم.

    ۱. برنامه ریزی مناسب

    یکی از بهترین روش های افزایش ساعت مطالعه برای کنکوری ها بدون شک «برنامه ریزی مناسب برای کنکور» است. برنامه ریزی کنکور یکی از مهم ترین مواردی است که هر داوطلب برای شروع مسیر خود باید داشته باشد. همین ابتدای کار باید رُک و راست بگوییم بدون داشتن یک برنامه ریزی درسی بلند مدت، ماهانه و هفتگی و حتی برنامه ریزی روزانه حتی اگر چندین سال هم به خود زمان بدهید، نمی توانید به هدف مورد نظر خود برسید. داشتن تعهد به برنامه ریزی درسی خود یک تضمین درست و حسابی برای نتیجه خوب است.

    در ظاهر، همه داوطلبان یک کار انجام می دهند و آن مطالعه کردن است؛ اما برنامه ریزی برای کنکور این امکان را به شما می دهد که با همان وقت و امکاناتی که دارید بهترین نتیجه را بگیرید. نکته مهمی که هنگام برنامه ریزی برای کنکور سراسری نیاز است بدانید آیا است که نباید بیش تر از توان خود برنامه ریزی کنید؛ برنامه ریزی غیر منطقی که به دور از واقعیت باشد و فقط بخشی از آن انجام شود، فایده ای ندارد. در این صورت در پایان روز، هفته یا ماه با دیدن حجم مطالبی که طبق برنامه خوانده نشده اند تنها اعتماد به نفستان پایین می آید.

    برنامه ریزی مناسب برای مطالعه دروس کنکور

    ۲. کاهش زمان های اتلافی

    دومین نکته ای که باید در مسیر بالا بردن ساعات مطالعه برای کنکور بدانید، مدیریت زمان و کاهش زمان های اتلافی است. زمان های اتلافی خود را دریابید و آن ها را با کارهای مفید پر کنید. از اول روز که بیدار می شوید یک قلم و کاغذ برای ثبت مدت زمان انجام کارهای مختلف داشته باشید، این کار باعث می شود بهتر بتوانید زمان های تلف شده خود را بشناسید و افزایش زمان مطالعه کنکور با این روش بسیار ساده است.

    آخر شب وقتی تمام کارهایتان تمام شد، زمان بررسی است. زمان هرکدام از کارهایی که انجام دادید را مطابق با اهمیت و اولویتی که برایتان دارد تغییر دهید. مثلا اگر می بینید زمان استراحت و عصرانه‌تان ۲ ساعت است، می توانید در برنامه روزهای بعد خود این زمان را به ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش دهید.


    مقاله پیشنهادی: بهترین کتاب های زبان انگلیسی کنکور


    ۳. استفاده از کرنومتر

    همه ما در طول روز زمان هایی داریم که در آن ها هیچ کار خاصی انجام نمی دهیم و صرفا گوش دادن به یک آهنگ یا دیدن منظره های مختلف و تکراری آن ها را می گذرانیم؛ مثلا زمانی که داخل مترو هستیم و یا داخل تاکسی مسیری را طی می کنیم… یکی از روش های افزایش ساعات مطالعه برای کنکور استفاده از کرنومتر است! شما با استفاده از وسیله ای به نام کرنومتر می توانید به خوبی گذر ساعت را احساس کنید و از لحظه به لحظه ساعات خود استفاده کنید. استفاده از کرنومتر همچنین باعث می شود خود را به مطالعه بیش تر در هر روز نسبت به روز قبل ترغیب کنید.

    راه های افزایش ساعت مطالعه

    ۴. تبدیل متن به بخش های کوچک تر

    تبدیل هر کدام از مباحث بلند کتاب درسی مخصوصا در درس های حفظی مانند جغرافیا یا تاریخ یکی از بهترین راه ها برای افزایش ساعت مطالعه برای شما کنکوری هاست. با استفاده از این روش اصولی، علاوه بر مدیریت و افزایش زمان می توانید مطالب را ساده تر بفهمید و مطالعه تان را سریع تر کنید.

    ۵. افزایش تدریجی زمان مطالعه

    پنجمین و مهم ترین نکته برای افزایش مطالعه در زمان کنکور، روند افزایش زمان مطالعه است! یکی از مواردی که باید آن را جدی بگیرید این است که این افزایش باید با یک شیب ملایم اتفاق بیفتد و هیچ عنوان نباید غیر منطقی باشد. مثلا اگر زمان مطالعه تان در روز حدود ۳ تا ۴ ساعت است به هیچ وجه نباید به یک باره آن را تا ۸ یا ۹ ساعت افزایش دهید. ممکن است استرس این که زمان کمی دارید و نمی توانید تمامی درس ها را مطالعه کنید به سراغتان بیاید ولی این باور اشتباه است؛ در این صورت نه تنها موفق به مطالعه تمامی دروس نمی شوید، بلکه پس از مدت کوتاهی اعتماد به نفستان کم می شود و ناامیدی و فشار روحی به سراغتان می آید.

    در مسائل مهمی مثل مطالعه برای کنکور هیچ چیزی بهتر از یک برنامه ریزی منظم و درست نمی تواند کارتان را راه بیندازد؛ ابتدا زمان مطالعه خود را از ۳ ساعت به ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه و سپس ۴ ساعت و به همین روند ادامه دهید تا به میزان دلخواه و مورد نظر خود برسید.

    چه عواملی باعث کاهش زمان مطالعه می شوند؟

    برخی از دانش آموزان برای مطالعه و درس خواندن برای کنکور سراسری برنامه ریزی دقیقی ندارد و صبح که از خواب بیدار می شوند بلافاصله تصمیم می گیرند که فلان درس را بخوانند و آزمون های فلان آموزشگاه را شرکت کنند. این حالت سردرگمی و بی نظمی زیادی ایجاد می کند و زمان مطالعه را تا حد زیادی کاهش می دهد. در بعضی موارد هم برنامه ریزی نادرست است که باعث می شود زمان مطالعه شما کاهش پیدا کند. برای مثال در برنامه تان، خواندن کامل و جز به جز یک فصل را در تمام روز معین می کنید. این نوع برنامه ریزی به دلیل نداشتن تنوع در روز بسیار خسته کننده‌ست و داوطلب از درس زده و دلسرد شده و تمایلی به خواندن آن نشان نمی دهد.

    روی دیگر سکه آن دسته داوطلبانی هستند که خود را آن قدر درگیر حواشی و ابزارهای آموزشی و مشاوره ای می کنند که اصل موضوع یکنی کنکور و موفقیت در آن را تقریبا از یاد می برند و فراموش می کنند که کلاس ها و مشاورها فقط ابزاری هستند تا شما را به هدفتان که موفقیت در کنکور سراسری است برسانند.

    ۱. افکار مخرب و استرس زا

    یکی از موانعی که در مسیر بالا بردن ساعات مطالعه برای کنکور وجود دارد، افکار مخرب و استرس زاست. متاسفانه بعضی از دانش آموزان هنگام مطالعه دروس تمرکز کافی را ندارند و به مدام به این فکر می کنند که چند ماه بعد در چه مرحله ای قرار دارند یا سر جلسه قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد و چه چیزی در نهایت منتظر آن هاست. برخی هم مدام درگیر استرس این هستند که به هدف و دانشگاه دلخواهشان نمی رسند.


    همچنین بخوانید: بهترین کتابهای کمک درسی ریاضی دوازدهم


    ۲. تلویزیون و موبایل

    این روزها تلویزیون و موبایل و تاثیر منفی که در زندگیمان دارند نه تنها دانش آموزان بلکه دیگر افراد را هم تحت تاثیر قرار داده است. ما روزانه زمان بسیاری را صرف گوشی و یا تماشای تلویزیون می کنیم. یکی از بزرگ ترین ایرادهای تلویزیون و موبایل این است که تا می آییم فقط مدت کوتاهی را صرف آن ها کنیم، یک دفعه متوجه می شویم که ساعت ها گذشته و ما همچنان سرگرم آن هستیم. در این حالت ممکن است از این که چند ساعت را هدر داده اید استرس بگیرید و تمرکزتان در کل روز به هم بخورد.

    استفاده از موبایل هنگام مطالعه

    ۳. اینترنت را قطع کنید

    احتمالا برای شما هم پیش آمده که در آستانه آزمون های بزرگ، وقتی که کاملا بر روی درس تمرکز کرده اید با صدای نوتیفیکیشن اینستاگرام یا سایر پیام رسان ها توجه مان به سمت گوشی یا کامپیوتر پرت می شود. اگر برای درس خواندن به کامپیوتر یا گوشی نیاز دارید می توانید از امکانی به نام Do not disturb یا برنامه های جانبی مانند This one استفاده کنید. و درس و مطالعه خود را بدون هیچ حواس پرتی انجام دهید.

    ۴. تفریط و افراط

    این روزها افراط و کامل گرایی یکی از مشکلاتی است که پیر و جوان یا داوطلب با سطح خوب، قوی و متوسط و ضعیف نمی شناسد و همه را درگیر کرده است. کامل گرایی به این شکل است که داوطلبی تصمیم می گیرد که هر روز مطالعه خود را از ساعت ۷ صبح آغاز کردن و تا آخر شب ۱۴ ساعت درس بخواند اما زمانی که صبح زود از زمانی که قرار بود بیدار شود عبور می کند و دیر بیدار می شود، به این نتیجه می رسد که در کل روز از مطالعه صرف نظر کند و روز بعد با یک شروع بهتر کار خود را آغاز کند.


    بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های کمک درسی دهم تجربی


    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیاز

    آخرین مطالب مجله آموزشی

    هیچ داده ای یافت نشد
    0 0 رای ها
    امتیاز
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    امتیاز
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    بانک کتاب اینترنتی دانش لند